Tinerete fara batranete

Cine nu doreste sa afle taina vietii lungi, a tineretii fara batranete, sa fie longeviv, sa traiasca multi ani sanatos, activ si tanar, frumos si inteligent ?Care femeie nu doreste sa ajunga la “varsta de aur”, dar sa ramana toata viata frumoasa, tanara, supla si sanatoasa?

Durata normala a vietii [clic pentru detalii]

Ce este batranetea ?

In legatura cu notiunea de batranete s-au generalizat numeroase conceptii eronate, carora societatea le-a acordat statut de adevaruri, doar pe baza unor prejudecati false. Este total gresita teoria ca prin trecerea anilor, omul trebuie sa imbatraneasca. In tot cursul vietii se inoculeaza conceptii si prejudecati care devin acceptate treptat. Cu toate acestea nu exista o lege imuabila conform careia, dupa o anumita varsta, trebuie sa fii considerat batran si inutil societatii. Multi simt o diferenta substantiala intre varsta cronologica, marcata ca o cifra seaca pe buletin, si varsta biologica, manifestata prin vitalitate si buna capacitate de creatie, fizica si intelectuala.

Incepand cu HIPOCRATE din Antichitate, medicii au facut o distinctie clara intre boala si imbatranire. Toate cercetarile moderne arata ca nu exista boli specifice batranetii. Unele maladii legate de slabirea vederii si auzului, ridarea tenului, tremuratul mainilor, pasii ezitanti si durerile de picioare nu au nici-o legatura cu trecerea anilor. A considera imbatranirea drept o boala ar fi o absurditate. Statisticile arata ca persoanele cu varste de peste 100 de ani nu mor de batranete sau din cauza unor boli grave (ex. cancer) ci datorita unor simple boli virale, bronho-pulmonare (raceli, gripe) sau cardiovasculare.

Tratamentele fitoterapeutice

Utilizarea plantelor medicinale asigura largi valente terapeutice in prelungirea tineretii si a sperantei de viata, actionand in diferite directii:

v incetinirea procesului de imbatranire folosind infuzii din frunze de frasin, papadie, catusnica, creasta cocosului, anghinare, buberic, tei, conuri de hamei, roinita si fragi de padure, decoct din cerentel si macerat in vin din radacini de angelica;

v intinerirea memoriei si prevenirea senilitatii cu: orz germinat, infuzii din papadie, talpa gastei, macese, rozmarin sau ardei iute si cate o lingurita din amestecul, in parti egale, din seminte de anason, fenicul si marar, luate inainte de mesele principale;

v pastrarea vitalitatii si a energiei fizice si intelectuale cu decoct din rizomi si radacini de lemn dulce;

v evitarea tremurului, respectiv a bolii Parkinson, aparuta dupa un exces de alcool si nicotina, scleroza multipla, nervozitate, tulburari psihice, oboseala si frig, se trateaza cu infuzii din sunatoare, levantica, cimbru de cultura si urzica vie sau cu tinctura de masalarita (cate 30 de picaturi de 3-4 ori pe zi). La mainile cu tremur se fac bai calde cu infuzie dintr-un amestec de coada soricelului, coada calului, coada racului si mesteacan (2-3 pe zi) sau unguente cu ricin, lavanda, tataneasa si sunatoare;

v revigorarea picioarelor obosite cu o baie de seara, folosind un decoct din coaja de salcie (100 g la 4 l. apa).

Dupa o anumita varsta este bine sa se ia, dupa mesele principale, cate o cana cu suc din fructe de padure (afine, catina alba, coacaze negre), indulcit cu miere de albine si diluat cu apa.

Apiterapia

Produsele apicole sunt atat alimente de exceptie cat si medicamente naturiste care tonifica organismul, pastreaza memoria si impiedica imbatranirea prematura.

Se recomanda ca inainte de micul dejun sa se consume 10 g amestec din laptisor de matca cu miere sau polen uscat precum si 20-30 picaturi de propolis 20 % in alcool, diluat intr-un pahar cu apa, de 3 ori pe zi. Dupa mese se bea un decoct  dintr-o lingura cu miere de albine la 250 ml apa care se fierbe 5 minute.

Bune efecte asigura cura trimestriala cu polen uscat (20 g luate dimineata, pe stomacul gol, timp de 30 zile consecutiv), cu repetare de 4 ori pe an.

Regimul alimentar [clic pentru detalii]

Regimul de viata

Un secret important al longevitatii consta in respectarea unui regim controlat de viata si de munca, cu evitarea starilor de stres, a tensiunilor conflictuale, a eforturilor fizice si intelectuale exagerate, peste puterile varstei. La orice varsta, in afara de alimentatia corecta, este necesara o activitate continua si rationala si implicare in viata sociala si de colectiv, in opozitie cu sedentarismul, viata dezordonata, singuratatea si plictiseala prelungita. In favoarea longevitatii sunt foarte utile plimbarile in aer liber (pe jos sau pe bicicleta) precum si exercitiile fizice usoare, inclusiv jogging, tenis, inot, patinaj, ciclism (stationar sau in aer liber) si dansul aerobic, cel putin de 3 ori pe saptamana. Daca exercitiile fizice incep inca din copilarie si se continua chiar dupa varsta de 60-70 de ani vor avea efecte evidente in diminuarea bolilor cardiovasculare, a accidentelor vasculare cerebrale, in ameliorarea metabolismului glucidic antidiabetic, in stimularea activitatii mentale si in mentinerea unei stari generale de sanatate.

Prin exercitii fizice regulate, persoane de 65 de ani au timpi de reactie chiar mai buni decat unii tineri de 20 de ani fara antrenament. Ideala ar fi alergarea timp de o saptamana a distantei de 20 km dar cu restrictie individuala. Daca se depaseste intensitatea optima de efort pot apare dureri in piept, palpitatii ale inimii, stari de ameteala si lesin. Urmeaza exercitii de relaxare progresiva si profunda, cu un sentiment de automultumire ca dupa o actiune bine realizata.

In intervalul de relaxare are mare importanta modul de odihna. Statisticile arata ca femeile traiesc, in medie, mai mult cu 7 ani decat barbatii deoarece dorm mai mult si mai profund, cu circa 70 minute pe zi. Un somn profund este esential pentru mentinerea sanatatii intrucat, in timpul somnului, organismul este implicat in multe functii de refacere si relaxare. La persoanele chinuite de insomnii, epuizate fizic  si cu nopti pierdute, este dereglat nivelul hormonal, cu producere de substante chimice daunatoare. Tot in scopul relaxarii se recomanda ca in fiecare trimestru sa se faca o cura de 3 saptamani cu bai care contin 60 g carbonat de sodiu, puse in cada cu apa, tinuta la temperatura de 360C.

Un test interesant urmareste capacitatea de pastrare a echilibrului intr-un singur picior cu ochii inchisi; un adult de 30 de ani rezista timp de 25 secunde in timp ce o persoana de 80 de ani nu poate sta in echilibru nici 5 secunde.

In regimul de viata se cauta mentinerea activa a creierului, cu extindere a orizontului mental, stimularea imaginatiei creatoare si implicarea in activitati utile, care se abat de la rutina. Totul trebuie sa fie facut cu placere, interes si buna dispozitie, avand convingerea efectuarii unui lucru bun si util pentru cei din jur.

Concluzii

Lupta impotriva batranetii va fi una dintre cele mai mari realizari ale secolului al XXI-lea. A atinge o varsta inaintata, chiar peste 100 de ani, va fi un scop biologic al fiecarei persoane, realizabil daca are un anumit capital de sanatate ce poate fi valorificat esalonat, pe o durata cat mai lunga de timp.

Speram ca ideile prezentate in aceasata prelegere de viata vor contribui la indepartarea unor boli grave care survin, adesea, ca o viitura tulbure de la munte ce scoate la suprafata tot namolul si matura totul din cale in cateva clipe. Aceste boli grave pot rascoli profund un trup firav, nepregatit pentru lupta.

Cu toata convingerea, sustinem ca dupa varsta de 60 de ani, decesele nu sunt cauzate de imbatranire ci sunt datorate unor imbolnaviri aparute pe neasteptate, unele chiar banale (raceli, congestii, pneumonii, stop cardiac etc).

Fata de speranta actuala de viata ce numara, in medie, doar 60-70 de ani, ar fi posibila o dublare a duratei vietuirii. Pregatindu-ne inca din tinerete, putem sa traim mult, fara sa imbatranim prematur, cu conditia respectarii unor principii fundamentale de alimentatie si de viata.In locul gandurilor negre, meschine si dusmanoase, cu resentimente de ura si invidie fata de semenii nostri, in locul descurajarii si a disperarii dupa unele necazuri cotidiene care ne arunca intr-o viata de infern, va trebui sa dam curs gandurilor pozitive, curate, de incredere, echilibru si dragoste fata de cei din jur. In acest mod vom descoperi “taina tineretii fara batranete“, intr-o viata traita cu intelepciune, multumire, incredere si speranta in ce va fi bine pentru noi si pentru toti.

Cu aceste indemnuri, adunate de la cele mai luminate minti ale omenirii, noi toti, saraci si bogati, vom readuce Paradisul pe Pamant, sau macar in inimile noastre si vom putea alunga Puterea Raului care incearca sa ne inrobeasca si sa ne macine cursul vietii.

Related Posts with Thumbnails

June 30, 2008  Tags:   Posted in: Regim sanatos de viata