C si E, doua vitamine de mare importanta pentru sanatate

Autor: prof.univ.dr. Constantin MILICĂ

Vitaminele antioxidante constituie un excelent mijloc de lupta impotriva actiunii distructive a radicalilor liberi, acele substante, de provenienta externa sau interna, care pun in mare pericol sanatatea oamenilor. Cele mai eficiente s-au dovedit vitaminele C, E si A, alaturi de beta-carotenul – un precursor al vitaminei A, toate acestea exercitand o intensa activitate antioxidanta din momentul patrunderii in sistemul digestiv uman.

Pentru a mentine organismul in stare de perfecta functionare, cu un sistem imunitar activ, este absolut necesara o suplimentare a alimentatiei cu vitamine naturale, mai ales in conditiile vietuirii intr-un mediu extern puternic poluat si cu o hrana zilnica dezordonata si hipocalorica, tot mai saraca in vitamine, din cauza conservantilor, aditivilor, a produsilor de sinteza chimica si a excesului de alcool si tutun.

In actiunea de inlocuire a vitaminelor naturale din legume si fructe proaspete cu vitamine sintetice este necesar sa se stie ca produsele sintetizate sunt create prin reconstituirea structurii moleculare a vitaminelor naturale, combinand chimic diferite surse organice sau anorganice. Acestea nu contin compusi sinergici, coenzime, activatori si aditivi enzimatici. Din aceasta cauza, corpul va primi un procent mai mic de materii energizante si metabolizante comparativ cu vitaminele naturale din plante.

Suplimentarea vitaminelor antioxidante devine tot mai necesara in anumite cazuri:

– primavara este utila o intarire a sistemului imunitar dupa deficitul vitaminic acumulat in timpul iernii, cand alimentatia este mai saraca in fructe si legume proaspete;

– sugarii, copiii si adolescentii in crestere au nevoie de o suplimentare a vitaminelor, a surselor energetice si a nutrientilor esentiali;

– adultii cu o carenta vitaminica acuta au un risc ridicat de a imbatrani la varsta de 25 de ani, devenind fiinte suferinde si permanent obosite;

– persoanele care sufera de boli cronice ce perturba absorbtia si digestia vitaminelor au nevoie de o suplimentare bine controlata;

– femeile cu scaderi severe de hemoglobina necesita un adaos vitaminic bine echilibrat;

– acelasi aport de vitamine naturale se impune la femeile aflate in postmenopauza, cand scaderea nivelului de estrogeni duce la pierderea densitatii masei osoase, respectiv la instalarea osteoporozei;

– persoanele in varsta, cu functii fiziologice si metabolice diminuate, au nevoie de stimulente vitaminice, cu actiuni de ridicare a imunitatii si a rezistentei la agentii externi, declansatori de boli grave, prevenind cancerele, afectiunile car-diace, osteoporoza si reumatismele.

Cei cu deficit de vitamine trebuie sa urmeze un regim bine stabilit

In utilizarea vitaminelor antioxidante naturale se pot face cateva recomandari:

– evitarea consumului excesiv de grasimi, zahar rafinat si dulciuri, care reduc absorbtia vitaminelor la nivelul intestinului subtire;

– pregatirea alimentelor cu atentie, pentru a evita degradarea vitaminelor prin fierbere si prajire;

– gatirea alimentelor se va face prin inabusire in vase acoperite si cu cat mai putina apa;

– pastrarea legumelor si fructelor sa se faca la rece si ferite de lumina;

– curatirea cruditatilor se va face chiar inainte de utilizare, evitand actiunea oxidanta a aerului;

– asigurarea necesarului zilnic de vitamine naturale prin consumul de legume si fructe proaspete, renuntand, pe cat posibil, la folosirea irationala de medicamente de sinteza chimica, cu efect de franare a absorbtiei vitaminelor;

– consumul de vitamine sa fie moderat, respectand dictonul latin: „est modus in rebus – exista o masura in toate“, prin care poetul Horatius intelegea ca nu trebuie depasite limitele normalului;

– extinderea practicii de utilizare a sucurilor naturale, extrase din legume proaspete (morcov, sfecla rosie, telina, patrunjel-radacini, castraveti, spanac) care pot constitui adevarate „bombe de sanatate“ pentru orice organism, fiind mai usor digerate si asimilate.

Vitamina C – „doctorul“ infectiilor

Vitamina C (acidul ascorbic) este vitamina hidrosolubila de o importanta capitala pentru organismul uman, datorita proprietatilor antioxidante, antiinfectioase, antihemoragice, antitoxice si antianemice. Denumirea vitaminei deriva de la proprietatea de a vindeca scorbutul, o boala foarte frecventa pana la inceputul secolului al XX-lea.

Ca substanta antioxidanta, neutralizeaza actiunea vatamatoare a radicalilor liberi si protejeaza organismul contra unor tipuri de cancere prin blocarea activitatii unei proteine numita HIF-1 (factor indus de hipoxie). In acest mod, vitamina C blocheaza dezvoltarea tumorilor canceroase.

Important este rolul intaritor al sistemului imunitar impotriva agentilor cancerigeni, in distrugerea toxinelor din corp si in combaterea afectiunilor virale, a starilor gripale si a agresiunii bacteriene.

In afectiunile cardiovasculare amelioreaza maladiile coronariene prin revigorarea vaselor sanguine iar prin curatirea colesterolului din interiorul vaselor previne tensiunea arteriala si ateroscleroza. In plus, contribuie la producerea hematiilor (globule rosii) si a hemoglobinei la nivelul maduvei oaselor. Aceasta actiune este urmarea capacitatii de legare a fierului, prezent in tractul intestinal prin alimentatie.

Prin actiunea antihistaminica, acidul ascorbic este eficace in tratarea alergiilor si in reducerea crizelor de astm bronsic si emfizem pulmonar, mai ales la fumatori.

Un rol important este legat de refacerea discurilor vertebrale, a tendoanelor si ligamentelor, asigurand formarea si sanatatea oaselor, a dintilor si a tesuturilor la persoane care au suferit diferite raniri si contuzii la nivelul sistemului osos, al gingiilor si al muschilor.

In ficat actioneaza la hidroxilarea colesterolului in acizi biliari ducand la reducerea cantitatii de colesterol „rau“ – LDL si la detoxifierea diversilor compusi xenobiotici.

La nivelul sistemului nervos, intervine in transformarea tirozinei in noradrenalina.

In combinatie cu vitamina A, previne opacizarea cristalinului, care provoaca cataracta si opreste procesul de degenerescenta maculara retiniana.

Fiind implicata in sinteza colagenului, vitamina C are o mare contributie in cicatrizarea tesuturilor distruse si in pastrarea intacta a tenului, prevenind aparitia ridurilor.

La persoanele cu activitate fizica si intelectuala foarte intensa, vitamina C contribuie la inlaturarea starilor de oboseala, stres, anxietate si depresie psihica, exercitand rolul de tonifiant al functiilor vitale.

Copiii trebuie sa asimileze zilnic 35 mg de vitamina C

Doza zilnica recomandata in perioade mai lungi este de 60-100 mg acid ascorbic la persoane adulte, 30-50 mg la copii si 20-30 mg la bebelusii sub 6 luni.

O atentie aparte se cuvine a fi acordata fumatorilor care, la un consum de 20 tigari pe zi pierd circa 25% din continutul vitaminic existent in sange. La fumatorii cu peste 20 tigari pe zi, deficitul de acid ascorbic ajunge la 40%, din cauza efectelor negative ale nicotinei si oxidului de carbon, care maresc nevoia de oxigen pentru muschiul cardiac si pentru creier, ducand la intoxicatii grave, infarct miocardic, congestie cerebrala si foarte frecvente tromboflebite la membrele inferioare.

Trebuie sa amintim ca organismul uman nu are capacitatea de a sintetiza necesarul de acid ascorbic si de aceea se va procura prin alimente sau suplimente externe. In plus, vitamina C este foarte sensibila la temperaturi ridicate si se distruge usor in timpul prepararii alimentelor la foc.

Avitaminoza C poate duce la complicatii grave

Formele de avitaminoza C au fost cunoscute inca din cele mai vechi timpuri, manifestate prin unele boli grave cum sunt: scorbutul, caderea dintilor, sangerarea gingiilor, hemoragii cerebrale si afectiuni osoase. Se cunoaste ca peste 100.000 de marinari englezi au murit din cauza carentei de vitamina C.

O legenda interesanta prezinta un episod din timpul calatoriilor navigatorului Cristofor Columb. Multi dintre marinarii sai portughezi s-au imbolnavit de scorbut si au cerut sa fie debarcati in cea mai apropiata insula, preferand sa moara pe uscat decat la bordul vasului de unde vor fi aruncati in mare si devorati de rechini. Dupa cateva luni, Columb a revenit cu vasul sau in insula unde isi lasase marinarii bolnavi dar, spre marea sa surpriza, i-a gasit sanatosi si vigurosi. Care a fost explicatia? In insula era o abundenta de fructe proaspete, bogate in vitamina C. Dupa aceasta intamplare insula a primit denumirea de Curacao („cure“ – vindecare). Primul simptom caracteristic este scorbutul, o boala foarte frecventa printre marinari, militari, exploratori si misionari. Apare o sangerare acuta a gingiilor, caderea dintilor, fragilitatea oaselor, dureri articulare, irascibilitate, oboseala generala, caderea parului, deshidratarea pielii, depresie psihica, anemie si scaderea accentuata a vitalitatii organismului.

Intrucat sunt posibile si complicatii hemoragice, inclusiv hemoragii cerebrale, pericardiace si nazale, avitaminozele C trebuie sa fie tratate cu mare atentie, pentru a evita fazele letale, cu moarte iminenta.

Din ce se asimileaza vitamina C?

Sursele vegetale de vitamina C se gasesc mai ales in legume proaspete ca: ardei grasi (verzi, galbeni si rosii), varza cruda (alba si rosie), broccoli, conopida, gulii, spanac, salata verde, stevie, patrunjel, marar, tomate, tarhon, cartofi, unele soiuri de ridichi, hrean, mustar si mazare verde.

In fructe, continutul cel mai ridicat se gaseste in citrice (lamai, portocale, mandarine, grepfruturi), apoi in catina alba, coacaze (negre si rosii), zmeura, capsuni, fragi, mure, coarne, macese, afine, agrise, kiwi, papaya si pepene galben. In doze ceva mai reduse se gaseste in mere, pere, caise, struguri, banane si stafide negre.

Sursele animale sunt: ficat, rinichi, creier, inima si lapte. Este adevarat ca, din aceste surse, vitamina C este distrusa prin fierbere, conservare sau expunere la lumina si de aceea se recomanda consumul in stare proaspata sau dupa pastrare prin congelare.

Atentie: nu luati supradoze!

Aceasta vitamina este eliminata rapid pe cale renala, nu se stocheaza intacta in organism si nu provoaca un risc de intoxicatie vitaminica. Cu toate acestea, este hazardata intentia unor parinti de a administra copiilor cantitati masive de acid ascorbic la gandul dobandirii unei inteligente sporite. Se indica o precautie in consumul acestei vitamine, intrucat sunt posibile unele dereglari de sanatate cum ar fi generarea de calculi renali, simptome de diaree si cresterea concentratiei de silicati din sange.

Vitamina E, vitamina tineretii

Vitamina E (tocoferol) este o vitamina liposolubila, puternic antioxidanta, considerata ca „vitamina reproducerii“, cu virtuti magice in pastrarea tineretii.

Prin efectul antioxidant, vitamina E protejeaza membranele celulare, mentine integritatea celulelor contra actiunii distructive a radicalilor liberi si descompune toxinele solubile in grasimi. In acest mod se previn multe forme de cancere (digestive, ovariene si de san) si se incetinesc procesele de imbatranire.

Prin efectul de marire a rezistentei capilare are loc imbunatatirea circulatiei sangelui, se previn bolile cardiovasculare, ateroscleroza, ischemia cardiaca, hipertensiunea arteriala, riscul infactului miocardic si dilatarea vaselor sanguine. Astfel se evita coagularea sangelui care ar degenera in arteriopatie obliteranta la nivelul membrelor inferioare, tromboze, flebite sau arterite, cu prevenirea cazurilor de embolii.

Un rol important se exercita asupra echilibrului nervos, muscular si endocrin, diminuand starile de oboseala fizica si intelectuala.

In bolile oftalmologice previne aparitia cataractei si evita pierderea acuitatii vizuale.

Distrofiile musculare si osoase precum si durerile provocate de osteoporoza si poliartroze pot fi ameliorate cu vitamina E datorita efectului antiinflamator.

In afectiunile dermatice, vitamina E accelereaza refacerea tesuturilor lezate, vindecarea leziunilor si arsurilor si previne diverse infectii, inflamatii si tumori. Stimuland reactiile imunitare, vitamina E intarzie aparitia petelor maronii de batranete de la suprafata pielii.

In combaterea factorilor generatori de radicali liberi, vitamina E reduce vatamarile produse de smogul din atmosfera, protejand plamanii si prevenind emboliile pulmonare.

Reduce colesterolul si glicemia din sange

Alte efecte benefice sunt constatate in ameliorarea crizelor bolii Parkinson, in adenomul de prostata si in reducerea colesterolului „rau“ – LDL, precum si a glicemiei din diabetul zaharat.

In cazul copiilor este recomandat un aport suplimentar, mai ales la bebelusii prematuri care primesc alimentatie artificiala sau care sunt in oxigenoterapie.

In procesele metabolice previne deteriorarea lipidelor si a uleiurilor esentiale (ex. acizii grasi Omega-3). Acest efect este explicat prin protejarea acizilor grasi polinesaturati expusi la reactiile de oxidare si peroxidare. De asemenea, participa, in calitate de co-factor, la sinteza glutationului, care este cunoscut ca un important antioxidant, aparator al sanatatii contra radicalilor liberi.

Dozele zilnice optime sunt: 10 mg pentru adulti si 3-7 mg pentru copii.

Insuficienta vitaminei poate provoca tulburari oftalmologice

Simptomele carentei de vitamina E se manifesta prin tulburari hematologice (anemie hemolitica, hemoragii, varice), tulburari de reproducere cu degenerarea organelor sexuale, sterilitate, infertilitate, avorturi spontane repetate, atrofierea fetusului si nasterea de copii morti.

Alte afectiuni ale insuficientei acestei vitamine sunt legate de boli cardiace (miocardita, angina pectorala, ateroscleroza), tulburari neurologice si neuromusculare (degenerescenta musculara, hipotonie musculara), tulburari oftalmologice (scaderea acuitatii vizuale, miopie evolutiva, alterarea retinei), tulburari cutanate (eczeme, ulceratii ale gambei, semne de imbatranire precoce), senzatie de slabiciune.

Vitamina E in natura

– surse vegetale: germeni de cereale, seminte de floarea soarelui, uleiuri vegetale (de soia, porumb, susan, floarea-soarelui), margarina vegetala, ulei de catina alba, alune, nuci, afine, banane, migdale. Dintre legume (de preferat de culoare verde) sunt indicate: salata verde, spanac, patrunjel, varza de Bruxelles, mazare cruda).

– surse animale: produse lactate, galbenus de ou, ficat si untura de peste.

In caz de supradozare, apar intoxicatii

Simptomele supradozarii cu vitamina E apar numai la doze foarte mari (peste 250 mg/zi) si se manifesta prin unele intoxicatii, cu diferite intensitati: dureri de cap, migrene, dureri abdominale, hemoragii, disfunctii ovariene si slabiciune musculara. Dupa un consum de lunga durata, de peste 7 saptamani, apare o crestere a tensiunii arteriale si riscul de hemoragie cerebrala.

La o alimentatie rationala si completa, riscul acumularii vitaminei E in exces se reduce, intrucat grasimile din alimente ajuta la asimilarea tocoferolului care se distribuie uniform in organism. Supradozarea cu vitamina E poate fi anihilata cu vitamina C si cu unele saruri minerale (seleniu, magneziu).

Articolul a fost publicat in ziarul LUMINA din 14.06.2009.

[sursa imagine]

Related Posts with Thumbnails

December 13, 2010  Tags: , , , , ,   Posted in: Regim sanatos de viata

One Response

  1. Svetlana - December 17, 2010

    un articol excelent. multumesc mult celor care au scris aceste informatii.