Indicatii pentru regimul alimentar in obezitate

Autor: prof.univ.dr. Constantin MILICÃ

Regimul alimentar constituie parghia principala de prevenire si combatere a tendintei de ingrasare prin depasirea plafoanelor de greutate corporala. Cunoscand aceste plafoane, pacientul va fi constient ca pentru o perioada de durata (saptamani sau luni) va trebui sa adopte o dieta alimentara hipocalorica, destul de severa, prin renuntare la multe din placerile gustative.

Alimentele recomandate in caz de obezitate:

- carne slaba de vaca, vitel si pasare (fiarta sau fripta);

- peste slab (salau, stiuca, biban, lin, pastrav);

- supe de legume, de lapte smantanit, chimen, borsuri de legume;

- lapte degresat, iaurt, urda, branza de vaci nesarata, telemea de primavara;

- oua fierte (doua pe zi in lipsa carnii sau 3 pe saptamana);

- uleiuri vegetale (20-30 g pe zi) , uneori ulei de parafina si margarina in salate;

- sare in cantitate maxima de 5 g pe zi;

- paine intermediara sau graham (max. 120 g pe zi) sau 3 chifle, uneori inlocuite cu mamaliga (40-50 g);

- condimente din plante aromatice (cimbru, tarhon, marar, patrunjel verde, leustean, dafin, chimen);

- deserturi numai din fructe proaspete sau compoturi indulcite cu zaharina;

- apa potabila in cantitate de 1,5 – 2 litri pe zi (bauta intre mese) pentru cresterea diurezei si eliminarea toxinelor din organism.

Produsele alimentare consumate zilnic vor totaliza 1.500-2.000 calorii, repartizate in 5 mese (la orele 8, 11, 14, 17, 20). Reducerea zilnica a plafonului caloric se va realiza in trepte saptamanale cu cate 500 calorii astfel ca, fata de consumul normal de 2.500 – 3.000 calorii, sa se ajunga la 1.200 – 1.500 calorii. La un aport zilnic de 1.200 calorii se pot consuma: 500 g legume, 300 g fructe, 250 g lapte, 200 g carne slaba, 120 g paine intermediara, 100 g branza de vaci, 20 g ulei vegetal si 10 g zahar.

Curele cu fructe si legume, extrem de eficiente

In terapia excesului ponderal sunt recomandate cure de 10-20 de zile cu legume si fructe proaspete, sucuri de cruditati si fructe prelucrate, care detin reale calitati prin valorile reduse si prin diverse proprietati medicinale. Acestea au o putere calorica redusa si asigura, aproape in intregime, necesarul de vitamine naturale (C, B, A, D, PP) si de saruri minerale (potasiu, magneziu, fier, calciu, fosfor si altele). Avand un volum mare pot umple usor stomacul, iar prin continutul ridicat de celuloza dau senzatia de satietate. Este indicat ca unele legume si fructe sa fie servite rase sau bine maruntite pentru ca celuloza sa nu devina iritanta pentru tubul digestiv.

Cele mai eficiente in cura de slabire sunt atat legumele proaspete (salata verde, tomate, ardei, patrunjel, varza – alba, rosie si de Bruxelles -, castraveti, ceapa, usturoi, praz, ridichi), precum si unele legume fierte „a la grec“ sau preparate (morcov, telina, spanac, urzici, stevie, sfecla rosie, conopida, marar, vinete, fasole verde, mazare boabe, bame, gulii, dovlecei). Acestea au un continut glucidic sub 10% si se pot consuma la discretie: 

- Tomatele (20 calorii/100 g, bogate in vitaminele C, B1, A, PP) au efecte laxative, revitalizante, antiaterosclerotice si antiinflamatoare, fiind utile in bolile reumatismale ce complica evolutia obezitatii. Se consuma atat proaspete, in salate de cruditati, cat si ca sucuri amestecate cu suc de telina, fiind luate dimineata, pe nemancate. Se mai recomanda supe de rosii sau de zarzavat (atat dimineata, cat si la pranz), ardei sau rosii umplute cu branza dietetica si pasta de ridichi cu ceapa si branza (doua linguri ridichi rase, o ceapa taiata marunt si 250 g branza). O alta reteta de slabit contine 8 catei de usturoi taiati marunt, 250 g miere si 500 ml otet de mere; se lasa la macerat 3 zile si se iau cate doua linguri pe zi, una dimineata si alta seara, intr-o cura de 30 de zile, asigurand o slabire cu 7 kg.

- Varza cruda (bogata in vitaminele C, A, B1, K) stimuleaza arderile de grasimi prin reglarea metabolismului glucidic si lipidic; se serveste in salate crude cu lamaie si putin ulei sau ca suc luat dimineata, inainte de micul dejun, eventual amestecat cu suc de morcov si putina lamaie.

- Ardei (bogat in vitaminele C, P, beta-caroten, antioxidanti si fier) are rol stimulator in arderea grasimilor.

- Patrunjelul este bogat in vitaminele C, A, E, B si saruri minerale (Fe, Ca, P, Mg, K). Continutul in vitamina C este de 4 ori mai mare decat in portocale si varza; cu 20 g frunze se asigura 48 mg vitamina C (dintr-un necesar zilnic de 75 mg) si 12 mg provitamina A. Are efecte diuretice stimuland eliminarea excesului de apa din tesuturi.

Ceapa, prazul si usturoiul elimina excesul de apa din tesuturi

- Telina este bogata in vitaminele A, B, C si in saruri minerale (Mg, Fe, Cu, Ca). Este considerata un foarte bun remediu contra obezitatii datorita efectelor de mobilizare a grasimilor din depozite, in eliminarea excesului de apa si in accelerarea arderilor metabolice, cu un consum energetic suplimentar. In plus, stimuleaza activitatea glandelor suprarenale, pondereaza durerile artrozice, tonifica sistemul nervos.

- Ceapa, prazul si usturoiul intervin in reducerea greutatii corporale prin mai multe mecanisme, avand proprietati diuretice, laxative si tonice si intensificand eliminarea excesului de apa din tesuturi si a acidului uric din sange. Se consuma atat in stare proaspata, cat si in diferite mancaruri.

- Ridichile au un continut ridicat in saruri minerale (K, Mg, Ca, P), in vitamine (C, B) si in fibre celulozice ceea ce asigura un puternic efect laxativ, diuretic, carminativ si depurativ, care sunt proprietati implicate in arderi si in eliminarea apei, a toxinelor si grasimilor. Se consuma in stare proaspata, amestecate in salata verde si patrunjel sau sub forma de suc in amestec cu suc de morcov (1:3), luat in cantitati de 50-100 ml timp de 10 zile pe luna.

- Fasolea verde si mazarea boabe crude sunt folosite in obezitate avand proprietati diuretice, depurative si remineralizante, cu implicare in reducerea stocurilor de grasimi.

Fructele recomandate pentru cura

Unele fructe au proprietati ce le fac deosebit de utile in cura de slabire, prin valoarea calorica redusa, datorita continutului de glucide sub 10% si prin cantitatea ridicata de potasiu, cu efecte puternic diuretic in eliminarea excesului de apa din tesuturi. Totodata sunt bogate in celuloza care regleaza digestia si creaza senzatia de satietate prin destensia tubului digestiv.

Cele mai frecvente fructe indicate in obezitate sunt:

- lamai, portocale, grapefruit, mandarine, pepeni verzi, coacaze negre, fragi de padure, afine;

- mere, cirese, visine, piersice, caise timpurii, capsuni, zmeura, agrise, mure.

Sunt recomandate cure de 10-20 de zile, cu consum zilnic de 1 – 1,5 kg, impartite in 5 portii egale, consumate proaspete (spalate, dar necuratate de coaja) sau prelucrate in sucuri si compoturi neindulcite. In zilele de cura nu se mai consuma alte alimente.

Sucul de citrice, preparat dintr-o portocala, un grapefruit, ˝ lamaie, doua lingurite miere de albine si 300 ml apa plata se consuma in doua reprize pe zi (dimineata si la amiaza), inainte de mese.

Cura de lamai ajuta la eliminarea celulitei

Cura de lamai se incepe cu zeama unui fruct diluata sub forma de limonada cu apa (1:5) si cu putina zaharina. Treptat se creste doza, cate o lamaie pe zi pana in ziua a 10-a cu 10 lamai, dupa care se descreste doza pana la o lamaie pe zi. Limonada se bea numai inainte de mese sau pe stomacul gol. O alta forma de utilizare consta in taierea unei lamai in felii rotunde care se pun, seara, peste o lingura flori de musetel si 200 ml apa clocotita; se acopera pentru macerare pana in dimineata urmatoare cand se strecoara si se bea pe stomacul gol. In general, curele de lamaie prezinta efecte diuretice, depurative, tonice asupra sistemului nervos si muscular, remineralizante, antigutoase si antiaterogene. Actioneaza prin reducerea si eliminarea celulitei si prin intensificare consumului de grasimi din depozitele subcutanate. Respectarea curei de lamai este benefica si in tratarea altor afectiuni ca de exemplu: arterite, flebite, tromboflebite, varice, hipertensiune arteriala, ateroscleroza, afectiuni hepatice, diabet, litiaza renala si poliartrita reumatoida.

Cura de mere, la indemana bolnavilor

Cura de mere este frecvent utilizata avand avantajul abundentei pe piata, precum si efecte deosebite in cresterea diurezei, intensificarea arderilor din organism cu consum energetic suplimentar, marirea tonusului nervos si muscular. Prin proprietatile laxative actioneaza prin inlaturarea produselor toxice care rezulta in reactiile de dezasimilare. In plus, merele proaspete au efecte in reumatisme si poliartroze, reduc concentratia de colesterol sangvin si elimina excesul de acid uric. Se folosesc fructe proaspete (67 calorii la 100 g), mere coapte, sucuri, compoturi si infuzii din coji uscate.

Articolul a fost publicat in ziarul LUMINA din 18.10.2009.

Sursa imagine: HealthSpaBlog.org

Related Posts with Thumbnails

March 23, 2011  Tags: , , ,   Posted in: BOLI DE METABOLISM, Regim sanatos de viata