Ce riscuri implica o alimentatie gresita

Autor: prof.univ.dr. Constantin MILICÃ

Pentru un organism sanatos, alimentatia trebuie sa fie normocalorica, chiar cu restrictii calorice bine echilibrate, cu conditia sa contina numai atatea calorii cat sunt necesare organismului, in functie de ritmul de consum pentru fiecare varsta, de efortul fizic si intelectual depus. S-a demonstrat ca persoanele care au un aport caloric mai redus si un consum minim de grasimi sunt mai putin expuse la imbolnaviri de cancere si de afectiuni cardiovasculare.

Mesele copioase, cu carnuri, slanine, afumaturi, mezeluri, conserve, alcooluri tari, cafele si tutun dau multa satisfactie pe moment, dar, dupa varsta de 40-50 de ani, incep sa deregleze serios ritmul digestiei si sa favorizeze aparitia obezitatii, cu consecinte grave asupra activitatii inimii. Prin modificarea tolerantei digestive si prin reducerea treptata a functiilor enzimatice, mancarurile greu digerabile nu sunt metabolizate normal, raman mult timp in stomac (circa 8 ore) si in intestine (peste 20 de ore), se altereaza si produc acizi toxici, care declanseaza boli digestive (gastrite, ulcere, colite, balonari, constipatii, cancer de colon). In unele cazuri, maresc continutul de colesterol si lipide din sange, care se depun pe peretii vaselor sangvine, favorizand aparitia unor boli grave, ca ateroscleroza, arterite, flebite, tromboze, ulcere varicoase. De asemenea, consumul in exces de dulciuri concentrate solicita prea mult pancresul si duce, uneori, la diabet zaharat.

De asemenea, stilul de alimentatie in graba, cu produse „fast food“, incarcate cu grasimi, carnuri si zaharuri, predispune la dependenta prin declansarea in creier a unor reactii care conduc la supraalimentatie, urmata de celulita si obezitate.

Necesarul zilnic de calorii pentru un adult sanatos

Un adult sanatos cu o activitate moderata, care consuma zilnic 2.800-3.000 calorii, are nevoie, in medie, de 70-80 grame proteine (300-400 calorii), 300-400 grame glucide (1.200-1.600 calorii) si 80-100 grame lipide (700-800 calorii). La acestea se adauga 500-800 grame fructe si legume care aduc necesarul de vitamine, minerale, glucide si o parte din cantitatea de apa.

Peste aceste plafoane, cantitatea de alimente se mareste numai in situatia unei activitati fizice mai intense. Este foarte daunatoare hrana consumata in exces, peste potentialul de prelucrare a aparatului digestiv, care devine supraincarcat si suprasolicitat. La persoanele gurmande se deschide usor calea spre ingrosarea vaselor sangvine, cu flebite, tromboze si ateroscleroza, ca factori principali ai imbatranirii precoce, cresterea colesterolului depus in interiorul arterelor, formarea de cheaguri de sange, irigarea defectuoasa a creierului si o suprasolicitare a inimii, aflata intr-o continua oboseala.

Ce presupune alimentatia rationala

In alimentatia rationala, cu o hrana sanatoasa, se recomanda cat mai multe legume nefierte, salate usor asimilabile cu morcov (care previne imbatranirea tenului si aparitia ridurilor), salata verde, spanac, telina, ridichi, varza, conopida, marar, patrunjel, fasole pastai, mazare, soia, tomate, castraveti, ceapa, usturoi, praz, ardei, asmatui, ciuperci. Printre fructele cu mare eficacitate in pastrarea tineretii tesuturilor un loc aparte revine merelor, consumate in stare cruda, coapte, in compot, sucuri sau siropuri. Retinem ca fructele si legumele sunt bogate in fibre (celuloza) cu rol in stimularea tranzitului intestinal si de aceea digestia lor se face in 20-30 minute, fara sa fermenteze sau sa putrezeasca pe caile digestive, evitand astfel producerea de gaze, varsaturi, arsuri, indigestii si intoxicatii ale sangelui. In comparatie, digestia carnii se realizeaza in 10-15 ore, lasand multe toxine, constipatii si afectiuni ale colonului.

Aromatizarea si condimentarea alimentelor se poate realiza tot cu produse vegetale (chimion, coriandru, maghiran, tarhon, cimbru, mustar, frunze de telina, ardei rosu, uneori cu busuioc, salvie, menta, roinita etc). Prin consumarea zilnica a acestor produse se asigura necesarul de proteine asimilabile, calciu, riboflavone, vitamine, saruri minerale (Fe, Ca, Mg, K, Zn, Si) si enzime cu rol biocatalizator. Fructele, legumele si zarzavaturile proaspete au o contributie insemnata in cresterea capacitatii de aparare a organismului. In cazul unei alimentatii deficitare in vitamine, scade activitatea fagocitara a leucocitelor, precum si producerea de anticorpi, organismul fiind usor supus agresiunilor maladive, cu o evolutie severa.

Trebuie sa retinem ca vitaminele sintetice fabricate in retortele fabricilor chimice nu contin compusi sinergici (enzime, activatori si aditivi coenzimatici) si de aceea nu pot inlocui vitaminele naturale existente in plante. Fara vitamine naturale din grupele B, C si E, adultii ar imbatrani inca de la varsta de 25 de ani, devenind fiinte suferinde si obosite.

Alte alimente dietetice pot fi considerate: carne slaba (de pui, vitel), sardele, peste slab si fructe de mare cu continut redus in lipide saturate, paine integrala (graham), cereale germinate si tarate (germenii de grau, secara sau ovaz, in doza de 500 g pe zi, dau un continut de proteine de patru ori mai mare decat un ou), lapte degresat, iaurt, branzeturi degresate, seminte de bostan si susan, miere de albine bogata in mineralele necesare. Toate aceste alimente dau energie, vitalitate, stare de relaxare si sentimente de buna dispozitie, mai ales in conditii de stres si tensiune.

La ce e bine sa renuntam, treptat?

Alimentele cu restrictie sau chiar eliminate dintr-un regim sanatos sunt: grasimile animale (slanina, sunca, untura), carnea de porc, mezeluri, afumaturi, conserve si peste gras. Acestea sunt considerate de specialisti drept veritabile otravuri sau chiar bombe cu efect intarziat introduse in corp, unde declanseaza dispepsii, enterite, apendicita, guta, febra tifoida, dizenterie, tuberculoza si cancer.

Se reduc din alimentatie prajelile, laptele gras, sarea, biscuitii, produsele de patiserie si dulciurile concentrate care solicita prea mult pancreasul, gogosile, pizza, dulceturile, cremele, ciocolatele, inghetatele, condimentele iuti (piper, mustar) si chiar painea alba. Este bine cunoscut ca la prepararea painii albe cu faina fina se pierd 17 compusi nutritivi naturali si se adauga cinci compusi sintetici, inclusiv E-uri, marind riscul imbolnavirilor de cancer, diabet zaharat, ateroscleroza, cataracta si obezitate.

Pe cat este posibil, se limiteaza sau se exclude din alimentatie zaharul alb, un produs industrial care se obtine prin rafinarea trestiei si sfeclei de zahar intr-un proces tehnologic foarte complicat, ce elimina numeroase vitamine, minerale, proteine asimilabile, fibre si alte substante utile organismului. S-a constatat ca zaharul alb are o serie de efecte negative cum ar fi: inhibarea sistemului imunitar si a hormonului de crestere, aparitia diabetului, a unor forme de cancer, a candidozei si a cariilor dentare. Saracind organismul de potasiu si magneziu, zaharul industrial constituie un factor determinant in aparitia bolilor cardiovasculare (arterite), a obezitatii si a unor reactii neurologice (oboseala, somnolenta, ameteli, nevroze, lipsa de vointa, pierderea memoriei, impotenta).

Alcoolul ataca sistemul nervos

Alcoolurile tari si tutunul, consumate in mod constant si in cantitati mari, afecteaza intreg organismul, provocand tulburari morfo-functionale neuro-endocrine, cardiovasculare, renale, musculare si in special hepatice. Se produc tulburari complexe, cu scaderea capacitatii fizice si intelectuale si scaderea duratei de viata. Semnele clinice sunt la inceput moderate ca: oboseala, ameteli, cefalee, insomnii, tulburari de echilibru, de memorie, dureri la mers fortat. Treptat fenomenele se agraveaza cu riscul aparitiei anginei pectorale si a infarctului de miocard, ramolismentul, hemoragia cerebrala, arteriopatia periferica a membrelor inferioare pana la cangrena.

La femei, abuzul de alcool duce la deteriorarea pielii, prin vasodilatatie cutanata, pana la imbatranirea prematura a tenului, ce devine ofilit, ridat, zbarcit. Alcoolurile tari dauneaza asupra sistemului nervos, distrug trupul, memoria si creierul.

Tutunul, prin substantele toxice pe care le contine, produce o uzura prematura si imbatranire precoce, fumatul fiind considerat una dintre cele mai periculoase toxicomanii prin caracterul sau de masa. Daca fumatul incepe din perioada de crestere, produce o scadere in dezvoltarea corpului.

De asemenea, se exclud bauturile racoritoare sintetice, cu mult zahar si aditivi sintetici (E-uri) si inlocuirea lor cu sucuri naturale, preparate in casa, eventual fara zahar. Cu mare efect se recomanda ca dimineata si seara sa se consume o limonada cu multa lamaie si cu 1-2 lingurite de miere.

Se va renunta treptat la cafea, pentru a fi inlocuita cu ceai verde sau alte bauturi naturiste energizante.

Respectarea acestor diete ar asigura o intinerire cu 10-15 ani, marind potentialul energetic, vitalitatea, pastrarea memoriei si rezistenta la boli.

Articolul a fost publicat in ziarul LUMINA din 10.01.2010.

Sursa imagine: Weight-LossSources.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails

May 18, 2011  Tags: , , , , , ,   Posted in: Regim sanatos de viata