Patrunjelul si prazul, indispensabile in alimentatia copiilor anemici

INTREBARE – Valetnina C., Targoviste
„Ce ar trebui sa introducem in alimentatia copiilor, pentru revitalizarea organismului, dupa perioada de iarna?“

* * *

RASPUNS – Prof. Dr. Constantin Milică:
Atat la copii, cat si la adulti (mai ales femei) este necesara completarea necesarului in saruri minerale si vitamine. Pentru remineralizarea organismului anemiat sunt recomandate anumite produse cu continut ridicat in saruri nutritive, usor asimilabile.

Elementul mineral absolut indispensabil in formarea globulelor rosii este fierul, prezent, in proportie de 80%, la nivelul hematiilor, unde actioneaza in sinteza hemoglobinei si a mioglobinei din muschi, cu rol in fixarea si transportul oxigenului spre tesuturi. Este prezent in cantitati mai mari in unele legume (spanac, salata, morcov, patrunjel, usturoi, praz), in fructe (caise, piersice, prune, nuci, smochine uscate, curmale, ananas) si in alte produse (germeni de grau, galbenus de ou, cascaval, branza topita).

Lipsa de fier poate fi considerata ca un factor principal in declansarea anemiei, a infectiilor repetate, a tonusului fizic si psihic diminuat, cu manifestari mai frecvente in primavara.

De asemenea, lipsa zincului este implicata in anemii, punand in pericol viata copiilor. La acestia se constata scaderea imunitatii la infectii, tulburari de crestere si de memorie, imbolnaviri frecvente de pneumonie si diaree, precum si scaderea poftei de mancare. Se completeaza prin alimente cu peste, carne, ficat, oua, lactate si legume.

Necesarul vitaminic se asigura prin anumite specii de plante:
- vitamina A din morcov, spanac, varza, tomate, salata, conopida, patrunjel, fasole verde, caise, pepene galben
- vitamina B1 din legume, (mai ales cartofi), fulgi de ovaz, fructe, drojdie
- vitamina B2 din germeni de cereale, tarate, drojdie de bere
- vitamina B5 din cereale, legume verzi, fructe, laptisor de matca
- vitamina B6 din germeni de grau, varza, fructe, soia, drojdie de bere
- vitamina B12 din ginseng
- vitamina C din lamai, varza, ardei, patrunjel, fasole verde, tomate, cartofi, conopida, capsuni, zmeura, coacaze, afine
- vitamina D din ovaz, grau, curmale
- vitamina E din ovaz, ceapa, usturoi, morcov, varza, spanac, soia si tomate
- vitamina H din fasole si mazare boabe, ciuperci, legume, soia, nuci
- vitamina K din varza, spanac, uleiuri vegetale (floarea-soarelui, soia)
- vitamina P din lamai, portocale, caise, mure, cirese, macese
- vitamina PP din ceapa, usturoi, morcov, prune, caise uscate, germeni de grau si ovaz, alune prajite, smochine, avocado, curmale

Meniurile zilnice trebuie sa fie foarte variate, pentru a stimula apetitul bolnavului. Intre mese se beau, dupa caz, ceaiuri aromatice cu zmeura, mure, fragi, cimbrisor si macese.

Articolul a fost publicat in Ziarul LUMINA (rubrica “Raspundem cititorilor”) din 16 februarie 2010.

Related Posts with Thumbnails

April 5, 2013  Tags: , , , , , , , , , , , , ,   Posted in: PROPRIETATI MEDICINALE ALE PLANTELOR, FRUCTELOR SI LEGUMELOR, Regim sanatos de viata