Plante si alimente care ne relaxeaza

Autor: prof.univ.dr. Constantin MILICĂ

Exista multe metode care pot fi de ajutor in situatii de stres. In functie de cauzele subconstiente, care au declansat aceasta stare, se pot adopta masurile corespunzatoare. Intrucat tratamentele medicamentoase cu pastile pot da dependenta si unele efecte secundare, se recomanda retete naturiste, care sunt sigure si care nu provoaca alte consecinte asupra bunei functionari a organismului.

S-a dovedit ca multe plante medicinale si aromatice cu efecte relaxante si sedative sunt benefice in combaterea stresului, daca sunt alese corespunzator cu particularitatile organismului respectiv. In uz intern au efecte sedative, cu calmarea sistemului nervos, echilibrarea starilor de stres, reducerea palpitatiilor, mai ales in atacul de panica:
– infuzii din flori de tei, lavanda, musetel si iasomie (2-3 grame de flori uscate la 200 ml apa clocotita; se infuzeaza acoperit 5 minute si se beau 2-3 cani pe zi, intre mese sau inainte de culcare), avand efecte in combaterea starilor de neliniste si a insomniei
– infuzie din frunze de roinita (Melissa), flori si frunze de paducel si matisori de salcie sau frunze de rozmarin
– infuzie din herba de sunatoare si talpa-gastei, cu efecte calmante si in cazuri de claustrofobie, intr-un tratament de minimum trei luni
– infuzie din conuri de hamei si radacini de obligeana
– infuzie din radacini de valeriana, cu efecte sedative contra stresului, a tulburarilor aparute in sistemul nervos si ale starilor sufletesti, fara a da dependenta (nu se foloseste la copii si femei gravide)
– infuzie din flori de portocal amar, din care se bea o cana seara, inainte de culcare

Regimul alimentar

O dieta echilibrata poate deveni un factor primordial in combaterea stresului, stiind ca exista alimente care reduc starile de stres si panica, in timp ce alte alimente pot sa accentueze aceste stari. Reducerea acestor simptome se realizeaza printr-un adaos de fosfor in alimentatie. Analizele arata ca telina contine mai mult fosfor decat orice alta leguma si, ca atare, se recomanda a fi consumata sub forma de salata, avand efect de diminuare a nivelului hormonilor de stres.

In fiecare dimineata, pe stomacul gol, si seara, se bea cate un pahar cu suc de morcov, amestecat cu suc de mere, luand cantitati in crestere de la 50 g pana la 300 g, intr-o cura de 14 zile. Dupa o pauza de 7 zile se reia cura cu aceleasi doze.

Varza, salata si alte cruditati sunt bune surse de vitamine antioxidante (A, C, E), care elimina starile de stres. De asemenea, usturoiul are un puternic efect antibiotic, antiviral si antifungic, actionand in scaderea starilor de stres, de tensiune arteriala si in cresterea bunei dispozitii. Actiuni sedative au si castravetii, care calmeaza activitatea ficatului si regleaza circulatia sanguina.

Fructele de padure, mai ales mure, fragi si zmeura, precum si capsunele au un continut ridicat in fosfor, magneziu si vitamina C, asigurand necesarul de fosfor printr-o cura de aproximativ trei saptamani.

Nu se vor neglija unele seminte ca cele de floarea soarelui, bogate in fosfor, potasiu, zinc si complexul de vitamine B, semintele de susan, care elimina stresul, prin aportul de zinc, precum si migdalele, nucile si alunele, bogate in magneziu.

Cafeaua, ceaiul negru si ciocolata suprasolicita organismul

Exista si alimente sau bauturi ca-re stimuleaza prea mult unele functii ale organismului si, astfel, devin cauze directe ale stresului. In aceasta categorie intra cofeina din cafea, ciocolata, cola si ceai chinezesc, care stimuleaza producerea de adrenalina si extenueaza glandele suprarenale, tulbura somnul si accentueaza starea de neliniste. In mod similar, alcoolul stimuleaza secretia de adrenalina, cu efecte directe asupra tensiunii nervoase, a starii de irascibilitate si de insomnie. In plus, excesul de alcool reduce capacitatea ficatului de a elimina toxinele din corp si mareste depozitele de grasime din zona inimii, slabind si functia imunitara.

Dulciurile si produsele zaharoase rafinate provoaca o crestere brusca a energiei, cu efecte in extenuarea glandelor suprarena-le si in declansarea starilor de depresie psihica si irascibilitate. Alimentele sarate (muraturi, conserve, sunca, carnati etc.) induc instabilitatea emotionala, maresc tensiunea arteriala si epuizeaza glandele suprarenale.

Articolul a fost publicat in Ziarul LUMINA din 23 februarie 2010.

Sursa imagine: …………

Related Posts with Thumbnails

April 19, 2013  Tags: ,   Posted in: AFECTIUNILE SISTEMULUI NERVOS, PROPRIETATI MEDICINALE ALE PLANTELOR, FRUCTELOR SI LEGUMELOR, Regim sanatos de viata