Postul, o cura de sanatate

Autor: prof.univ.dr. Constantin MILICĂ

Din punct de vedere medical, posturile vin, frecvent, dupa o alimentatie necorespunzatoare, asigurand o curatire a corpului de impuritatile, grasimile si toxinele care se acumuleaza, treptat, in ficat, rinichi si, mai ales, in colon, unde blocheaza procesele de autoinnoire permanenta.

Carnea consumata in exces, in timpul iernii, devine o otrava pentru organism. Cine mananca multa carne traieste putin sau se imbolnaveste de multe afectiuni grave, intrucat componentele din carne se digera greu si raman mult timp in stomac si intestine. Efecte similare au si grasimile animale, mezelurile (cu conservant – glutamat de sodiu), sunca, afumaturile, vanatul si untul. Alimentele de tip fast-food, conservantii si aditivii alimentari maresc, in mod semnificativ, incidenta cancerelor digestive. Aceasta alimentatie greoaie, intr-o perioada cu un consum energetic redus, cum sunt lungile luni de iarna, slabeste organismul care devine obosit, uzat, incapabil sa asimileze corect hrana.

In afara perioadelor de post, stabilite de calendarul crestin, se recomanda respectarea unor posturi de scurta durata in tot restul anului, macar 1-2 zile pe saptamana (frecvent miercuri si vineri). In aceste zile se va reduce ratia zilnica de mancare la jumatate, fara a suferi de foame. In locul bucatelor „de dulce“ se vor consuma multe legume si fructe (ex. mere rase), alaturi de fulgi de porumb sau de ovaz. Daca pe parcursul zilei apare senzatia de foame se vor bea ceaiuri (infuzii neindulcite) de sanziene, galbenele, roinita si coada-soricelului. In aceste zile saptamanale de post ne vom simti mult mai bine, mai mobili, sanatosi, energici si cu mintea limpede, cu acea conditie de a evita eforturile fizice si intelectuale exagerate.

Postul ajuta si in cazul bolnavilor cronici

Posturile alimentare din tot cursul anului constituie cele mai eficiente metode de vindecare a unor boli grave declansate, in principal, de un regim nutritiv necorespunzator, alaturi de alti factori de risc. In afara de purificarea si dezintoxicarea organismului, alimentatia „de post“ contribuie la o autoinnoire a celulelor, o intinerire a tesuturilor, o intensificare a vitalitatii si o marire a rezistentei la boli, infectii si la alti factori nefavorabili de viata. Totodata, scade concentratia in proteine si lipide din creier, precum si doza de zaharuri din sange si urina. Acestea explica efectul favorabil al posturilor in remedierea principalelor boli ale civilizatiei, respectiv cancere, cardiopatii, artrite, scleroaza in placi si imbatranire prematura. De asemenea, are efecte favorabile in unele boli cronicizate, cum sunt: diabetul zaharat, ulcerul gastric si duodenal, ateroscleroza, forme de obezitate si celulita, boli alergice (astm, poliartrite) si ale sistemului nervos central, senilitate precoce, intoxicatii alimentare si medicamentoase, guta, unele afectiuni dermatologice.

In cazuri disperate de cancer, indiferent de localizare, alimentatia bine dirijata de post reprezinta una dintre metodele eficiente de salvare a vietii si de recapatare a sanatatii. Alimentele greu digestibile lasa cantitati mari de toxine in mucoasa gastrica si intestinala, ca si alimentele si bauturile tratate chimic sau termic dupa proceduri complexe. Eliminarea din consum a acestor alimente in timpul posturilor sta la baza reducerii treptate a intoxicatiilor, inclusiv a cancerelor hepatice, de stomac si de colon.

Cum ne alimentam

Pe durate de minimum 7-14 zile consecutiv se pot inlocui produsele daunatoare (carnuri si grasimi animale) cu legume si fructe in stare proaspata. Sunt de baza soia, fasole, ciuperci, nuci, alune, ceapa, zarzavaturi, care contin necesarul zilnic de proteine, lipide, vitamine, saruri minerale si oligoelemente, cu efecte atat nutritionale, cat si adjuvante in diabet, purificarea sangelui, convalescenta, anemie, oboseala cronica si regenerarea tesuturilor intoxicate prin alimentatie. Se mai recomanda consumul de sucuri naturale si salate din morcov, sfecla rosie, telina, patrunjel, pastarnac, gulii, varza, spanac si salata verde, cu efecte bune pentru orice varsta, incepand cu sugarii, in cazuri de anemii, avitaminoze, intoxicatii, tulburari gastrice, hepatobiliare, stomacale si cardiace. Salatele servite cu ulei nerafinat si otet sau lamaie, precum si legumele proaspete, taiate marunt sau rase, isi pastreaza continutul in vitamine, iar celuloza, ca fibra vegetala, usureaza digestia, fiind un bun laxativ natural si stimulent al tranzitului intestinal. Avand o valoare energetica mai redusa decat carnea si subprodusele animaliere, alimentatia cu legume si fructe proaspete favorizeaza curele de slabire in caz de obezitate si celulita.

Postul cu fructe si legume proaspete

Consumatorii de varza, conopida si tomate reduc riscul imbolnavirii de cancere, la stomac, plamani si prostata.

Este demn de mentionat faptul ca postul alimentar cu legume si fructe proaspete era cunoscut inca din vremuri indepartate, fiind recomandat intr-un cunoscut argument biblic: „Iata va dau voua toata iarba ce face samanta si tot pomul ce are rod cu samanta in el; aceasta va fi hrana voastra“ (Geneza 1, 29-30). Cei care au respectat Scriptura au ajuns la varste matusalemice de sute de ani, dar nerespectarea acestor percepte a constituit abateri care, prin repetare, au dus la „pacatul lacomiei“.

Pe toata durata postului este binevenita o cura sistematica cu vitamine (A, C, E si complexul B), care intra in compozitia unor enzime ce inactiveaza o serie de compusi cancerigeni si protejeaza organismul de efectele nocive ale radiatiilor.

Fitoterapia in timpul postului

Este un domeniu special in strategia apararii sanatatii din perioadele de post. Se recomanda a se consuma, zilnic, cate 3-4 cani cu ceaiuri luate prin inghitituri rare, din care sa nu lipseasca florile de arnica, coada-soricelului, galbenele, musetel, soc, trifoi rosu, frunze de salvie, anghinare, urzica, afin, frag, menta mesteacan, herba de busuioc, coada-calului, rostopasca, sanziene galbene si sulfina. In consum se mai includ fructe de ienupar, afin, maces si paducel, muguri de plop negru si radacini de valeriana, obligeana, papadie, tataneasa.

In cazul bolnavilor de diabet zaharat, cu exces de zahar in sange si urina, precum si la hipertensivii obezi care necesita o purificare a sangelui de deseuri metabolice (toxine, otravuri) este indicat un post alimentar de 7-8 zile in care, pe langa restrictia alimentara, se vor consuma numai sucuri de legume crude, sucuri de fructe proaspete si ceaiuri mdicinale din speciile mentionate mai sus.

In bolile de circulatie periferica (hipertensiune arteriala, ateroscleroza coronariana, ulcere varicoase, flebite, tromboze), in zilele de post se vor face si cateva bai locale sau aplicatii de cataplasme, comprese si frectii cu infuzii sau decocturi din plante care favorizeaza circulatia normala a sangelui si au proprietati antiseptice si cicatrizante.

Regimul de viata

In timpul posturilor, de lunga sau de scurta durata, este binevenita miscarea in aer liber facuta dimineata, pentru oxigenarea normala a creierului si pentru instalarea unei bune dispozitii ce va permite trecerea la o munca placuta, fara a exagera efortul fizic sau intelectual.

Articolul a fost publicat in Ziarul LUMINA din 07 martie 2010.

Sursa imagine: Trilogy.com

Related Posts with Thumbnails

May 20, 2013  Tags: , ,   Posted in: Regim sanatos de viata, Traditii