Legumele crude, cea mai buna alegere pentru o alimentatie sanatoasa

INTREBARE – Ecaterina G., jud. Brasov:
„Si la televizor, si in reviste se vorbeste despre alimentatia sanatoasa. Ce presupune un astfel de tip de alimentatie? Ce ar trebui sa mancam mai exact si cum ne-ar putea ajuta sa ne pastram sanatatea?“

* * *

RASPUNS – Prof. Dr. Constantin Milică:
Un adult sanatos, cu o activitate moderata, care consuma zilnic 2.800-3.000 de calorii, are nevoie, in medie, de 70-80 de grame proteine (300-400 de calorii), 300-400 de grame glucide (1.200-1.600 de calorii) si 80-100 de grame lipide (700-800 de calorii). La acestea se adauga 500-800 de grame fructe si legume care aduc necesarul de vitamine, minerale, glucide si o parte din cantitatea de apa.

Peste aceste plafoane, cantitatea de alimente se mareste numai in situatia unei activitati fizice mai intense. Este foarte daunatoare hrana consumata in exces, peste potentialul de prelucrare a aparatului digestiv, care devine supraincarcat si suprasolicitat. La persoanele gurmande se deschide usor calea spre ingrosarea vaselor sangvine, cu flebite, tromboze si ateroscleroza, ca factori principali ai imbatranirii precoce, cresterea colesterolului depus in interiorul arterelor, formarea de cheaguri de sange, irigarea defectuoasa a creierului si o suprasolicitare a inimii, aflata intr-o continua oboseala.

Adoptarea unui regim alimentar naturist asigura o hrana completa pentru mentinerea energiei organismului, fara sa duca la anemierea trupului si a mintii. In alimentatia rationala, cu o hrana sanatoasa, se recomanda cat mai multe legume nefierte, salate usor asimilabile cu morcov (care previne imbatranirea tenului si aparitia ridurilor), salata verde, spanac, telina, ridichi, varza, conopida, marar, patrunjel, fasole pastai, mazare, soia, tomate, castraveti, ceapa, usturoi, praz, ardei, asmatui, ciuperci. Printre fructele cu mare eficacitate in pastrarea tineretii tesuturilor un loc aparte le revine merelor, consumate in stare cruda, coapte, compot, sucuri sau siropuri. Fructele, legumele si zarzavaturile proaspete au o contributie insemnata in cresterea capacitatii de aparare a organismului.

In cazul unei alimentatii deficitare in vitamine, scade activitatea fagocitara a leucocitelor, precum si producerea de anticorpi, organismul fiind usor supus agresiunilor, cu o evolutie severa. Alte alimente dietetice pot fi considerate: carne slaba (de pui, vitel), sardele, peste slab si fructe de mare cu continut redus in lipide saturate, paine integrala (graham), cereale germinate si tarate (germenii de grau, secara sau ovaz, in doza de 500 g pe zi, dau un continut de proteine de patru ori mai mare decat un ou), lapte degresat, iaurt, branzeturi degresate, seminte de bostan si susan, miere de albine bogata in mineralele necesare.

Articolul a fost publicat in Ziarul LUMINA (rubrica “Raspundem cititorilor”) din 12 aprilie 2010.

Related Posts with Thumbnails

August 13, 2013   Posted in: PROPRIETATI MEDICINALE ALE PLANTELOR, FRUCTELOR SI LEGUMELOR, Regim sanatos de viata